
#RETHINKBANKS
Åbent brev fra Rethinking Economics Danmark:
Økonomistuderende på Københavns Universitet og CBS forlanger undervisning i mere realistiske teorier om bankernes samfundsøkonomiske rolle
​
Studerende på 28 universiteter i 11 lande har i denne uge krævet undervisning i mere realistiske teorier om både bankvirksomhed og pengeskabelse i en stor fælles kampagne. Herhjemme i Danmark har studentergrupperne Kritiske Politter og Business Unusual på hhv. Københavns Universitet (KU) og Copenhagen Business School (CBS) også skrevet til deres undervisere og/eller institutter, hvor de dokumenterer problemerne i deres respektive pensum.
​
De studerende motiverer: ”Med dette åbne brev, vil vi gerne belyse, at den måde, man underviser i banker og pengeskabelse på lige nu, modsiger evidens og står i kontrast til en uddannelse af høj kvalitet, som vores universitet ellers stræber efter.”
​
Adskillige centralbanker, inkl. den danske Nationalbanken, har entydigt beskrevet, hvordan banker skaber penge via sine udlån. Det står i kontrast til teorier fra pensum i økonomi, som bygger på en forkert forestilling om, at banker primært udlåner eksisterende opsparinger i et såkaldt brøkreserve-system, og at centralbankerne som konsekvens skulle kunne styre pengemængden fuldstændigt.
​
Konsekvenserne ved at undervise i forkerte teorier, er ifølge de studerende ”altomfattende for både økonomisk teori og politik.” Det specificeres: ”Teorier uden grundlæggende forståelse for penge kan i sidste ende føre til fejlagtige konklusioner og politikanbefalinger, for eksempel når det kommer til bankregulering, konjunkturer eller crowding-out-effekter af investeringer.”
​
De afsendte breve lister en lang række citater, som dokumenterer bankernes faktiske pengeskabelse. Citaterne stammer primært fra centralbank-publikationer, blandt andet fra Nationalbanken, Bank of England, Bundesbank, centralbankernes fællesorganisation Bank for International Settlements. I de åbne breves fremhæves ligeledes citater fra pensumlitteratur, som er i grundlæggende uoverensstemmelse med virkeligheden i finanssektoren.
​
De studerende har opfordret deres undervisere og institutter til at iværksætte undersøgelser af undervisningen i bankvirksomhed og pengeskabelse, så indholdet kan leve op til universiteternes akademiske standarder for, at det faglige indhold i undervisningen afspejler den seneste nye forskning.
Internationalt åbent brev til økonomiske undervisere
Rethinking Economics-bevægelsen har også skrevet et internationalt åbent brev til alle der underviser i økonomi. Det internationale brev er foreløbigt underskrevet af 57 økonomer, herunder Steve Keen, Jesper Jespersen og Kate Raworth, og civilsamfundsorganisationer som fx Finance Watch og Gode Penge.
Kontakt:
Asker Voldsgaard, Næstformand Rethinking Economics Danmark.
Tlf: +45 25140068
Email: DK@rethinkeconomics.org